Upshur II AP-198 - Geschiedenis

Upshur II AP-198 - Geschiedenis


We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

Upshur II

(T-AP-198: dp. 11.203 (v.); 1. 633'9"; b. 73'3"; dr. 27'1"; s. 19 k.; cpl. 216; tr. 2.500; cl. Barrett; T. P2-S1-DN3)

Het passagiersvrachtschip President Hayes werd in 1949 vastgelegd onder een contract van de Maritime Commission (MC-romp 2916) in Camden, N.J., door de New York Shipbuilding Corp., voor de Amerikaanse President Lines. Echter, eind juni 1950, voordat het schip in haar civiele configuratie kon worden voltooid, brak er oorlog uit in Korea. De marine verwierf president Hayes op 15 september 1960, omgedoopt tot de voering Upshur, en noemde haar T-AP-198 op 2 januari 1951. Gelanceerd op 9 januari 1951 en gesponsord door mevrouw Charles Sawyer, de vrouw van president Truman's minister van Handel, Upshur werd door haar bouwer omgebouwd tot een troep en afhankelijk transport en werd op 20 december 1952 in Camden in dienst gesteld bij de Military Sea Transportation Service (MSTS).

Gedurende de volgende twee decennia opereerde Upshur vanuit New York en bood dienst aan troepen en personen ten laste op talrijke trans-Atlantische cruises naar Bremerhaven, Duitsland; Mediterrane havens in Noord-Afrika, Turkije, Griekenland en Italië; en Caribische havens. Ze opereerde onder auspiciën van MSTS, Atlantic, totdat ze op 2 april 1973 werd overgedragen aan de Maritime Administration. Tegelijkertijd werd het op die dag opnieuw overgedragen aan de Maine Maritime Academy, werd het schip omgedoopt tot State of Maine en werd het gestationeerd in Castine.

Kort nadat deze dienst was begonnen, begon het voormalige troepentransport voor een twee maanden durende trainingscruise naar het Caribisch gebied en naar Zuid-Amerika met cadetten van de Maritieme Academie aan boord. In 1974 voer de staat Maine naar Noord-Europa en bezocht Leningrad, Helsinki, Antwerpen en Glaegow. De cruise was de eerste keer in vele jaren dat een Amerikaans opleidingsschip een Russische haven aandeed.


7,92 × 57 mm Mauser

De 7,92 × 57 mm Mauser (aangeduid als de 8 mm Mauser of 8 × 57 mm door de SAAMI [2] en 8 × 57 IS door de C.I.P. [3] ) is een randloze geweerpatroon met flessenhals. De Mauser-cartridge van 8 mm werd in 1903-1905 door het Duitse rijk geadopteerd en was de Duitse servicecartridge in beide wereldoorlogen. In zijn tijd was de 8 mm Mauser-cartridge een van 's werelds populairste militaire cartridges. In de 21e eeuw is het nog steeds een populaire sport- en jachtpatroon die in de fabriek wordt geproduceerd in Europa en de Verenigde Staten.


Upshur II AP-198 - Geschiedenis

Militaire zeetransportdienst
Amerikaanse marine

Op zoek naar meer informatie van militair/civiel personeel toegewezen aan of geassocieerd met de Amerikaanse leger in Duitsland van 1945 tot 1989. Als je verhalen of gedachten over het onderwerp hebt, neem dan contact met me op.

Kapitein John M. Will, USN, uit Perth Amboy, N.J. is benoemd tot MSTS-vertegenwoordiger voor Europa en leidt de organisatie van de dienst op het vasteland en in Groot-Brittannië. Hij vestigt zijn hoofdkwartier in Heidelberg om nauwere contacten te onderhouden met de transportafdeling van EUCOM, die het vervoer over zee en over land van EUCOM-personeel regelt.

Binnen enkele maanden zal MSTS de operatie van legertransporten overnemen.

Het hoofdkantoor van MSTS ELM is gevestigd aan Grosvenor Square in Londen.

Het artikel gaat in detail in op de organisatie en werking van de opdracht.

Uit een recent artikel dat verscheen in het SERVICE FAMILY JOURNAL:

Sinds de opening van het MSTS-kantoor in Bremerhaven in 1961, zijn er zo'n 1.500.000 passagiers via de haven verwerkt voor terugkeer naar de Verenigde Staten.

Maandelijks deden ongeveer 20 MSTS-schepen (nucleus and controlled) Bremerhaven en andere havens aan die door MSTSO Bremerhaven worden bediend.

Zeven van deze transporten -- USNS Darby, Rose, Buckner, Patch, Gordon, Upshur en Geiger -- voeren een strak schema tussen Bremerhaven en New York. Twee andere schepen - de reefers USNS Bals Eagle en Blue Jacket - leggen regelmatig aan in Bremerhaven.

Per 1 juli wordt het hoofdkantoor van het MSTS-gebied in Europa verplaatst naar Bremerhaven, Duitsland. (Sinds 1951 is het hoofdkantoor in Londen gevestigd.) Daarnaast zal een MSTS-kantoor worden gevestigd in Rota, Spanje, ter vervanging van het sluitend kantoor in Napels, en zal een nieuw kantoor worden geopend in Rotterdam, Nederland.

Commandant van de nieuwe MSTS-opstelling in Bremerheven is kapitein J.M. Seymour.

Na de reorganisatie krijgt het deelgebied Oost-Atlantische Oceaan bij Bremerhaven onder directe controle Rotterdam St. Nazaire, Frankrijk en Londen. Het Mediterrane deelgebied heeft zijn hoofdkantoor in Leghorn (Livorno), Italië en zal het nieuwe Rota-kantoor omvatten. Het commando heeft ook een vertegenwoordiger in Frankfurt, Duitsland.

MSTS in Bremerhaven zal een personeelsbestand van 50 hebben en zal bestaan ​​uit een personeels- en administratieafdeling, stafchef, hoofd operaties, afdeling scheepsoperaties, sectie vrachtoperaties en sectie passagiersoperaties.

Het oostelijke deel van de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee van het MSTS-commando (in Bremerhaven) neemt de operationele controle over deze schepen over nadat ze halverwege de Atlantische Oceaan zijn bereikt. Hun bewegingen worden geleid door het European Command Centre van de Amerikaanse marine in Londen totdat de schepen de AOR van het Pacific MSTS-commando binnengaan.

MSTSELM, met onder meer een deelgebiedcommandant in Leghorn, Italië en MSTS-kantoren in Rotterdam en Londen, staat onder leiding van kapitein Gerald W. Rahill. Het commando heeft ook vertegenwoordigers op 15 locaties in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten die MSTS op parttime basis bedienen wanneer het zeetransport van DoD-vracht betreft.

Het grootste deel van de militaire lading die Europa binnenkomt, gaat via de Noord-Europese havens Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam, Bremerhaven, Bremen en Hamburg naar de binnenregio's per vrachtwagen, spoor en binnenschip.

Vracht naar het Verenigd Koninkrijk gaat voornamelijk via Londen en Felixstowe op containerdiensten.

Het Middellandse-Zeegebied heeft nog steeds een achterstand op het gebied van faciliteiten voor containerdiensten, maar gaat over op een groter gebruik van containerdiensten naarmate er verbeteringen komen.


Hoofdkantoor, MSTS-kantoor Bremerhaven

De MSTS-missie - een troepenschip trekt weg van de pier bij Bremerhaven in 1958,
terwijl het zijn reis terug naar de Verenigde Staten begint met Amerikaanse militairen en hun
afhankelijke personen die terugkeren van een dienstreis in Europa.

USNS-generaal Hugh J. Gaffey (T-AP-121) (Jim Gibson)

USNS-generaal Simon B. Buckner (T-AP-123)


USNS-generaal William O. Darby (T-AP-127)

USNS Generaal Alexander M. Patch T-AP-122
USNS Generaal Simon B. Buckner T-AP-123
USNS Generaal Maurice Rose T-AP-126
USNS-generaal William O. Darby T-AP-127

Van 1946 tot 1950 maakten de transporten deel uit van de Legertransportdienst .

In 1950 werden de schepen weer overgedragen aan de Amerikaanse marine en toegewezen aan de Militaire zeetransportdienst .

Andere schepen werden op een later tijdstip aan de reguliere Atlantische dienst toegevoegd:

De Buckner heette vroeger het transport Admiraal EW Eberle. Het schip werd omgebouwd voor zijn nieuwe rol voor een bedrag van $ 4,5 miljoen. De Buckner is een van de tien TC-schepen (1) die deel uitmaken van de TC-vloot - vijf van de transporten zijn bestemd voor Atlantische dienst, de andere zullen worden gebruikt in de Stille Oceaan.

Troepenverblijven bestaan ​​uit compartimenten van vier stapelbedden hoog.

Afhankelijke verblijven bestaan ​​uit hutten met twee, drie, vier en zes stapelbedden, de meeste met aansluitende baden. Sommige hutten hebben slaapbanken, de bovenste kooi kan in het plafond worden geklapt.

Troepen en personen ten laste hebben aparte eetruimtes.

De transporten zijn ook uitgerust met een speelkamer en boxen op het bovendek, evenals kinderdagverblijven.

(1) Kijkend naar de informatie op Wikipedia (www.wikipedia.org/wiki/P2_transport) blijkt dat slechts 8 van de schepen daadwerkelijk in dienst zijn getreden als onderdeel van de Army Transport Service (T-AP-120 t/m T-AP-127) . Slechts vier van deze (de Lapje, Buckner, Roos en Darby) maakten deel uit van de reguliere Atlantische passagiersdienst in de late jaren 1940 en 1950.

Gedurende de volgende maanden onderging het bataljon een intensieve training om zich voor te bereiden op de trans-Atlantische verplaatsing en de nieuwe overzeese missie.

Begin februari werd het bataljon per trein vervoerd naar de Brooklyn Army Terminal, NY, waar het aan boord ging van de USNS Geiger voor verscheping naar Duitsland.

Ambtenaren van Bremerhaven meldden dat havenbezoeken voor militairen en families van de Amerikaanse strijdkrachten die naar de VS moesten terugkeren aan boord van MSTS-schepen, opnieuw zouden worden gepland voor luchtvervoer. Getroffen waren passagiers die Bremerhaven zouden verlaten aan boord van de transporten Buckner op 31 juli de Geiger op 6 aug Roos op 13 aug en de Geiger op 30 aug. Passagiers die Bremerhaven zullen verlaten op de Roos op 17 juli zou niet worden beïnvloed.

De DoD-aankondiging vermeldde ook dat de huidige MSTS-vloot van 15 transporten in de komende 12 maanden tot 8 zou worden teruggebracht. Op één na zouden alle trans-Atlantische dienstschepen worden gebruikt om de operaties in Vietnam te ondersteunen. De vier door de Atlantische Oceaan gerunde schepen die zullen worden gebruikt om militaire operaties in Zuidoost-Azië te ondersteunen, zijn de: Lapje, Darby, Buckner en Geiger. De schepen moeten tijdens de huidige opbouw meer gevechts- en ondersteuningstroepen naar Vietnam verplaatsen.

(In juni, afvaarten van de Lapje en Darby werden geannuleerd en passagiers kregen een nieuwe havenaanloop voor vliegreizen vanuit Rijn-Main.)

MSTS-schepen vervoeren over het algemeen 400 tot 450 passagiers in de cabineklasse en zo'n 1.000 militairen in troepencompartimenten.

Vrachtvluchten door MSTS en MSTS-gecharterde schepen worden niet beïnvloed door deze aankondiging en zullen worden voortgezet in de Atlantische en Stille Oceaan.

Alle acht speelden de afgelopen 25 jaar een belangrijke rol bij het vervoeren van troepen, personen ten laste, vluchtelingen en oorlogsbruiden tussen Europa, de VS en het Verre Oosten. Tijdens de militaire opbouw van de VS in Vietnam werden de troepentransportschepen van hun normale trans-Atlantische en trans-Pacific-vluchten gehaald en vervoerden tweederde van de troepen van de VS naar de gevechten in Vietnam.

Zes van de acht (inclusief de vier voormalige trans-Atlantische schepen) liggen nu afgemeerd in New York en zullen worden overgedragen aan de reservevloot van de Maritime Administration in James River, Va. (De andere twee bevinden zich nu in San Francisco en zullen worden naar de reservevloot in Suisun Bay, Californië)


Upshur II AP-198 - Geschiedenis



(Een auteursrechtelijk beschermde publicatie van West Virginia Archives and History)

Virginia grensverdediging 1719-1795

Door Roy Bird Cook

Deel I, Nummer 2 (januari 1940), blz. 119-130

Het verhaal van de verdediging van de grens van Virginia begint rond het jaar 1719, tegen die tijd lijkt er redelijk bewijs te zijn van kolonisten ten zuiden van de Potomac-rivier, op wat nu de bodem van West Virginia is. De Indiaan, met enige twijfel, bekeek de geleidelijke opmars van de blanke man in deze regio natuurlijk met een zekere mate van tolerantie. Inderdaad, dertig jaar lang leefden de twee groepen tot op zekere hoogte in vrede en harmonie. De intrede van de Fransen in de Ohio-vallei leidde echter tot de opening van de Franse en Indiase oorlog in 1754, die, hoewel deze in 1762 in Amerika eindigde, feitelijk de velden van Europa binnenviel. De opening markeerde het begin van de grensoorlog tussen kolonisten en koloniale en staatstroepen en de Indianen die niet eindigde totdat de macht van de stammen werd verbroken door generaal Anthony Wayne, in het verdrag van 1795.

Robert Dinwiddie, koninklijke gouverneur van Virginia, schonk meer dan louter aandacht aan de westelijke grens van die dag. In maart 1756 gaf de Virginia Assembly toestemming voor de bouw van een verdedigingsketen in het westen. Kolonel George Washington, die onderscheid had gemaakt in de operaties van het Britse leger en de lokale troepen in de regio van Fort Duquesne (Pittsburgh), kreeg de leiding. Een lang gebied dat zich uitstrekte van de kop van de Ohio-rivier, oostwaarts slingerend naar Wills Creek (Cumberland), en vandaar ruwweg de Allegheny Mountains naar North Carolina volgend, kreeg aandacht. In het volgende jaar werd een keten van forten gebouwd, ongeveer twintig mijl uit elkaar, bedoeld om de kolonisten enige bescherming te bieden. Veel waren de scènes van tragische episodes waarin talloze levens verloren gingen, vooral in de regio die nu langs de zuidelijke tak van de Potomac ligt.

De Ohio-vallei was de sleutel tot het bezit van het continent. De tien jaar van relatieve vrede die volgden op het einde van de Franse en Indische Oorlog onthulden een voortdurende beweging van Oost-Virginia naar West-Virginia, en een soortgelijke beweging langs de Ohio-rivier vanaf de ingang van Pittsburgh. De oude verdedigingslinie raakte min of meer in onbruik. Toen kwamen de hectische dagen van 1774 en een nieuwe uitbraak tussen de kolonisten en de Indianen, genaamd Dunmore's War, waarvan de belangrijkste episode de Slag bij Point Pleasant was. Vervolgens werd een nieuwe verdedigingslinie ontwikkeld, die liep van Fort Pitt en het "oude Fort Redstone", in het algemeen volgend op de Monongahela en West Fork van de Monongahela en de Ohio-vallei, samen met de regio's langs de Great Kanawha tot aan Maysville , Kentucky. In het westen van Virginia verrezen toen een lange reeks forten, palissaden en bunkers, gelegen op strategische punten om de pionierskolonisten in deze regio te beschermen.

De verdedigingswerken van de grens kunnen in drie algemene groepen worden ingedeeld. Ten eerste het fort, dat het sterkste type fort was en in het algemeen, maar niet altijd, werd opgericht onder leiding van de Uitvoerende Raad van de Staat, en op dezelfde manier een garnizoen had. Ten tweede, de palissade, die meestal een groot blokhut was met een palissade eromheen, die voldoende grond omvatte om meerdere gezinnen in tijden van nood onderdak te bieden. Ten derde, het blokhuis, dat in verschillende soorten te vinden was. Sommigen hadden een tweede verdieping, overhangend, en anderen hadden eenvoudig voorzieningen getroffen voor geweerverdediging. Bij het opstellen van de bijgevoegde lijst is niet getracht uitvoerig op de details in te gaan. Er is slechts een korte verklaring over de locatie. Het biedt een alfabetisch gerangschikte checklist van namen van verdedigingsposten aan de grens, die is samengesteld uit registers en brieven, en in sommige gevallen uit pensioenaanvragen van deelnemers.

Forten, palissaden en blokhutten

ARBUCKLE
Een palissade opgericht omstreeks 1774 door kapitein Mathew Arbuckle aan de monding van Mill Creek, een tak van Muddy Creek, Greenbrier County.

ASHBY
Een palissade, gelegen aan de oostelijke oever van Patterson's Creek, op de plaats van het dorp Alaska, voorheen Frankfort, Mineral County. Opgericht door een compagnie van mannen onder bevel van luitenant John Bacon, in 1755, en vernoemd naar kapitein John Ashby. Een van de gebouwen die daarin zijn opgetrokken, is het enige overgebleven bouwwerk in zijn soort in West Virginia dat dateert uit de grensposten van de verdediging.

BAILEY
Zie Davidson.

BAKKER
Opgericht in 1782, door kapitein John Baker. Gelegen aan het hoofd van Cresap's Bottom, Mead District, Marshall County. Ook aangeduid in veel hedendaagse archieven als "Baker's Station", en soms als "Cresap's Fort."

BALDWIN
Een blokhuis gelegen op de site van Blacksville, Clay District, Monongalia County.

BEUKEN
Zie Westen.

BEUK BODEM
Een kleine palissade, gelegen in Buffalo District, Brooke County, twintig mijl boven Wheeling. Het garnizoen nam deel aan de eerste belegering van Fort Henry in 1777, en ook aan de Indiase invallen van maart 1789.

BEELER
Een palissade opgericht in 1779 door kolonel Joseph Beeler bij Beeler Station Church, 13 mijl van de plaats van de stad Cameron, Marshall County. Aangewezen als "Beeler's Station." In 1781 was daar een garnizoen van vijftig man gelegerd.

BELLEVILLE
Een vrij uitgebreid fort, gebouwd op de plaats van Belleville, Wood County, in 1785, onder leiding van kapitein Joseph Wood. Samengesteld uit een groep van vier blokhutten, die een vierkant van 100x300 voet omvatten, waarin een centraal fortgebouw stond, 20x40, twee verdiepingen hoog.

BINGAMAN
Een klein fort gelegen vier mijl ten zuiden van Petersburg, in Grant County. Genoemd naar Samuel Bingaman.

BLAIR
Zie Randolph.

BOWLING
De exacte locatie is nooit vastgesteld, maar gegevens wijzen op het bestaan ​​ervan in de "panhandle" boven Wheeling.

BUCKHANNON
Een klein fort gelegen bij Red Rock, ongeveer twee en een halve mijl ten westen van Buckhannon, Upshur County. Scène van een Indiaas uitstapje 8 maart 1781.

BRANDSIDE
Vermeld in hedendaagse archieven. Gelegen in het gebied dat nu wordt omarmd in Monroe County. Ook vermeld als Byrnside.

BURRIS
Een klein fort gelegen op de "Flats" aan de oostkant van de Monongahela-rivier, Morgan District, Monongalla County.

STRUIK
Dit fort lag ongeveer anderhalve kilometer ten noordoosten van Buckhannon, boven de plaats waar Turkey Run samenkomt met de Buckhannon-rivier in Upshur County. Locatie van vestiging door Hackers, Jacksons en anderen, al in 1769.

BUTLER
Een klein fort gebouwd rond 1774 aan de monding van Roaring Creek, aan de oostkant van Cheat River, Preston County.

KARNEMELK
Een palissade gelegen aan de South Branch van de Potomac, vijf mijl boven de huidige stad Moorefield, Hardy County. Soms aangeduid als "Fort Waggoner", een titel die is afgeleid van het feit dat kapitein Thomas Wagoner op dat moment het bevel voerde over troepen.

KAPOEN
Een palissade gelegen aan de "vorken van Capon", in de Great Cacapon River-vallei, Hampshire County.

CASSINO
Zie Currence.

CHAPMAN
Een bunker gebouwd door de familie Chapman in 1784, nabij de plaats van New Cumberland, Hancock County.

CHARLES
De geschiedenis van dit fort is niet duidelijk. Op 10 augustus 1776 meldde kolonel John Stuart in Greenbrier dat hij "verwacht dat er spoedig een fort zal worden voltooid in Camp Union", nu Lewisburg. Op 20 september rapporteerde kapitein McKee aan kolonel William Fleming: "Ik arriveerde op 27 september in Fort Charles in de Savannah met slechts 17 man."

CLARK
Een klein palissadefort gebouwd door Henry Dark in 1771, op Pleasant Hill, Union District, Marshall County. Bestaande uit vier hutten, met een drie meter hoge palissademuur.

KLAVER LIK
Een klein fort gebouwd door Jacob Warwick in Clover Lick, Pocahontas County. Ook genoemd als Warwick's Fort.

STEENKOOL
Zie Tacket.

COBUN
Een klein palissadefort gebouwd door Jonathan Cobun in 1770, in de buurt van Dorsey's Knob, aan Cobun's Creek, Monongalia County.

COCKE
Een palissade aan Patterson's Creek, zes mijl ten zuidoosten van Keyser en negen mijl van Fort Ashby. Genoemd naar kapitein Thomas Cocke.

KOKEN
Een groot palissadefort van anderhalve hectare met vier bunkers gebouwd onder leiding van kapitein John Cook, gelegen aan Indian Creek, net onder Greenville, Monroe County. Het beschutte meer dan driehonderd kolonisten in 1778.

COON
Een klein fort op de westelijke oever van Coon's Run, ongeveer vijf kilometer van de West Fork van de Monongahela, in Marion County.

KUIPER
Een bunker gebouwd door Leonard Cooper in 1792, op de noordelijke oever van de Great Kanawha River, 13 kilometer boven Point Pleasant.

CRESAP'S
Zie Bakker.

COX
Een palissade fort gelegen aan de monding van de Little Cacapon River, aan de oostelijke kant van de beek. Genoemd naar vriend Cox.

CULBERTSON
Een palissade opgericht in 1774 door kapitein James Robertson. Het was gelegen op de plaats van een nederzetting opgericht door Andrew Culbertson in 1753, nu bekend als Crump's Bottom, op New River, Summers County. Vaak genoemd in vroege archieven als 'Fort Byrd' en 'Fort Field'.

VALUTA
Een klein fort gebouwd in 1774, een halve mijl ten oosten van de plaats van de stad Crickard (Mill Creek), Huttonsville District, Randolph County. Het wordt ook wel "Fort Cassino" genoemd.

DAVIDSON-BAILEY
Een klein blokhuis gebouwd omstreeks 1780 door John G. Davidson en Richard Bailey, nabij het hoofd van Beaver Pond Springs, op korte afstand van de plaats van het huidige Bluefield.

DAVISSON
Een klein blokhuis type woning gebouwd door Daniel Davisson in de buurt van de hoek van Chestnut en Pike Streets, Clarksburg.

DAG
Zie Keckley.

TROTSERING
Gelegen aan de zuidelijke tak van de Potomac, ongeveer twintig mijl boven de "Trough".

DINWIDDIE
Een palissade gelegen op de plaats van Stewartstown, Monongalia County. Lijkt te zijn opgericht door John Rogers, en wordt soms "Fort Rogers" genoemd.

DONNAAL
Een groot dubbel blokhuis met twee verdiepingen, omgeven door een palissademuur, gebouwd door kolonel Andrew Donnally vóór 1771, op Rader's Run, in de buurt van het huidige Wllllamsburg, Oreenbrier County. Scène van een belangrijkste actie van de grensoorlogen in mei 1778, en een van de belangrijkste militaire posten aan de grens.

DRENNA
Een klein fort gelegen in Edray, Pocahontas County. Genoemd naar Thomas Drennan.

DUNMORE
Een klein blokhuis, gelegen op het terrein van Dunmore, Pocahontas County.

EDINGTON
Een klein fort gelegen nabij de monding van Harmon's Creek (tegenover Steubenville, Ohio), in Cross Creek District, Brooke County.

EDWARDS
Een klein fort gelegen vijf mijl ten zuiden van het huidige Boothsville, in Booth's Creek District, Taylor County.

EDWARDS
Een palissade op of nabij de huidige Capon Bridge, Hampshire County. Genoemd naar de familie van die naam, eigenaren van het land eromheen.

ENOCH'S
Gelegen aan de Great Cacapon River, vijftien mijl van zijn monding, in of nabij het huidige dorp Largent.

EVANS
Een palissade fort gelegen twee mijl ten zuiden van het huidige Martinsburg, aan het hoofd van Big Spring, Berkeley County. Opgericht door John Evans, in 1756-66.

FARLEY
Gelegen aan New River in wat bekend staat als "Warford", op Crump's Bottom, Summers County. Opgericht door Thomas Farley.

VELD
Zie Culbertson.

FINCASTLE
Zie Fort Hendrik.

VLEESHERS
Een klein blokhuis gebouwd op wat nu de hoek is van Main en Second Street, in de stad Weston. Hedendaagse records geven aan als "Flesher's Station."

FLINN
Een kleine palissade opgericht onder leiding van leden van de familie Flinn, gelegen op het bovenste punt, op de kruising van Lee Creek met de Ohio-rivier, in Wood County. In vroege archieven vaak aangeduid als "Flinn's Station."

VRIEND
Een klein fort gebouwd door Jonas Friend, bij Maxwell's Ferry, op Leading Creek, Randolph County. Scène van belangrijke Indiase uitstapjes in 1781.

FURMAN
Een palissade gelegen drie mijl ten noorden van Romney, Hampshire County. Opgericht onder leiding van William Furman. Ook wel Forman en Foreman genoemd.

GEORGE
Een kleine palissade gelegen op de oostelijke oever van de South Branch van de Potomac, nabij het huidige Petersburg, Grant County. Vermoedelijk opgericht door de familie Welton omstreeks 1754.

GROENBRIER
Gebouwd omstreeks 1771 door kapitein Peter VanBibber, gelegen aan Wolf Creek in de buurt van Lowell, Summers County. Plaats van aanval op de familie Graham in 1777. Mogelijk ook bekend als Jarrett's Fort.

GROENE BRYER
Een klein station opgericht door Andrew Lewis op de plaats van Marlinton, 1765.

HADDEN
Een klein fort gebouwd door John Hadden, in de buurt van de monding van Becco's Creek, Randolph County.

HADDEN
Een sterk fort gelegen op de punt van het land aan de westkant van de beek bij de kruising van Elkwater Creek met de Tygarts Valley River, Randolph County. Genoemd naar de familie met die naam die naar deze locatie kwam vanuit de zuidelijke tak van de Potomac. Soms genoemd als Old Fort.

HARBERT
Een bunker gebouwd op Jones Run, een zijtak van Ten Mile Creek, ongeveer twee mijl van Lumberport, Harrison County. Scène van een Indiase aanval, 3 maart 1778.

HARNAS
Gesitueerd, volgens de Washington-papieren, "81 mijl ten westen van Fourt Loudoun (Winchester), en op de South Branch", voor de bescherming van de inwoners van het "trog"-gebied van de vallei.

HARRISON
Een palissade fort gebouwd door Richard Harrison bij de bron van Crooked Run, in Cass District, Monongalia County, aan de westkant van de Monongahela-rivier.

HEGGEN
Een kleine palissade aan de westkant van Back Creek, in de buurt van Hedgesville, op de weg die van Martinsburg naar Berkeley Springs leidt.

HENREY
Een plaatselijk fort in Greenbrier County, waarvan de exacte locatie niet bekend is. In bevel van kapitein James Henderson, 12 september 1777.

HENRY
Dit was een van de grootste en belangrijkste forten aan de grens met Virginia. Het werd gedeeltelijk opgericht op de hoge klif langs wat nu Market Street is, in de stad Wheeling, in 1774, door Ebenezer Zane en John Caldwell, onder militaire leiding van majoor Angus McDonald. Het werd voor het eerst aangewezen als Fort Fincastle, ter ere van de burggraaf Fincastle, beter bekend bij Virginians als Lord Dunmore. Hij bezocht de post in het najaar van 1774, met een bevel van twaalfhonderd man, tijdens de 'Point Pleasant Campaign'. In 1777 werd het fort herbouwd en veel vergroot, in totaal meer dan een halve hectare grond, en omgedoopt tot Fort Henry, ter ere van Patrick Henry. Het fort werd in 1777 door Indianen belegerd en in september 1782 was het toneel van de laatste strijd van de Amerikaanse Revolutie.

HINKLES
Een palissadefort dat rond 1760 door John Justus Hinkle werd opgericht, nabij de plaats Riverton, op de North Fork van de South Branch van de Potomac, in Pendleton County.

VAKANTIE
Een klein fort gebouwd in 1776 op de plaats van Holliday's Cove, Hancock County.

HOPEWELL
Gelegen aan de zuidelijke tak van de Potomac, op een onbekende locatie. Vermeld in Washington Papers in 1754.

JACKSON
Een kleine bunker, ongeveer vijf kilometer ten westen van Bush's Fort, op Fink's Run, Upshur County.

JACKSON
Een kleine palissade opgericht in 1774 op Ten Mile Creek, Sardis District, Harrison County.

JARRETT
Zie Greenbrier.

KECKLEY
Een klein fort gebouwd omstreeks 1772 in Millpoint, Little Levels District, Pocahontas County. Vervolgens soms aangeduid als Fort Day, en Price's Old Fort, en Keekley.

KEENEY
Een klein fort in de buurt van Keeney's Knob, Summers County.

Kelly
Een klein fort gebouwd door kapitein William Morris in 1774, op de plaats van Cedar Grove, Kanawha County, aan de monding van Kellys Creek. Genoemd naar Walter Kelly, die op dit punt probeerde een nederzetting te stichten, maar werd gedood door de Indianen. Verschijnt als "Kelly's Station" in veel hedendaagse platen.

KERNS
Een palissadefort dat rond 1772 door Michael Kerns werd opgericht aan de monding van Deckers Creek, nu het Greenmont-gedeelte van de stad Morgantown. Een belangrijke grenspost.

LEE
Een belangrijke militaire post opgericht in april 1788, op de hoek van de huidige Brooks en Kanawha Streets, op de plaats van Charleston, door een compagnie van Virginia Rangers onder leiding van kolonel George Clendenin. Genoemd naar Henry Lee, gouverneur van Virginia, maar beter bekend als generaal "Light Horse Harry" Lee, van de Amerikaanse Revolutie. Soms aangeduid als "Clendenin's Station."

VRIJHEID
Een bunker, gelegen op het terrein van West Liberty, Ohio County. Soms ook wel het 'Court House Fort' genoemd.

KOPPELING
Een bunker gebouwd door Jacob Link in 1780, nabij de plaats van Triadelphia, Ohio County. Scène van een belangrijke Indiase aanval in 1781.

MAIDSTONE
Een palissade gelegen op het punt aan de monding van de Great Cacapon River, Morgan County. Opgericht 1756.

MANN'S
Een klein fort gebouwd door Adam en Jacob Mann, omstreeks 1770, gelegen aan Indian Creek, tien mijl ten westen van Union, Monroe County.

MARTIN
Een palissade opgericht door Presley Martin aan de monding van Fish Creek, Franklin District, Marshall County.

MARTIN
Een fort gebouwd door Charles Martin in 1773, gelegen aan de westkant van de Monongahela-rivier, op Crooked Run, in Casa District, Monongalia County. Scène van een Indiase aanval in juni 1779.

METSELAAR (HUGH) MOLEN FORT
Gelegen in de buurt van Upper Tract, Pendleton County.

MINEAR
Dit fort was gelegen op de plaats van St. George, Tucker County, gebouwd in 1774 door John Minear. Scène van Indiase plunderingen in 1780 en 1781.

MORGAN
Een klein palissadefort dat rond 1772 door leden van de familie Morgan werd gebouwd op de plaats van de stad Morgantown. In de buurt van "Fort Kerns."

MORIS
Een palissade van ongeveer een hectare grond, op Hog Run of Sandy Creek, Grant District, Preston County. Gebouwd onder leiding van Richard Morris, in 1774.

MORIS
Een palissade fort opgericht door kapitein John Morris in 1774-1775. Het was gelegen aan de zuidelijke oever van de Great Kanawha River, tegenover de monding van Campbells Creek, in de buurt van wat nu bekend staat als South Malden, Kanawha County.

McKENZIE
Gelegen op een onbekende locatie aan de zuidelijke tak van de Potomac. Genoemd naar kapitein Robert McKenzie. Vermeld in Dinwiddie Papers 1757.

NEAL
Een palissade fort gebouwd in 1786, onder leiding van kapitein James Neal. Het was gelegen aan de zuidelijke oever van de Little Kanawha River, een mijl van de monding, in wat nu het "Fort Neal" gedeelte van de stad Parkersburg is. Het was een belangrijk toevluchtsoord tijdens de Indiase oorlogen en het voorwerp van Indiase uitstapjes in augustus 1789. Verschijnt in veel hedendaagse archieven als 'Neal's Station'.

NEALLY
Een kleine palissade op Opequon River, Berkeley County. Scène van een Indiase aanval en bloedbad, 17 september 1756.

NUTTER
Een palissade fort gebouwd door de familie met die naam in 1772, op de oostelijke oever van Elk Creek, nu omarmd in het gedeelte "Nutter Fort" van de stad Clarksburg.

OGDEN
Gelegen aan Difficult Creek, Grant County, ten zuidoosten van Gormania. Ook wel "Logsdon Fort" genoemd.

OHIO
Een bunker gebouwd in 1750, voor de Ohio Company op de plaats van Ridgeley, Mineral County.

PARKERS
Gelegen aan de South Branch van de Potomac, tien mijl van Fort Ashby.

PARIJS
Locatie onbekend. Vermeld in Washington Papers, 13 mei 1756, wat aangeeft dat het in de buurt van Ashby's Fort was.

PATTERSON'S
Naar verluidt gelegen aan de zuidelijke tak van de Potomac.

PAWPAW
Klein fort gelegen aan Pawpaw Creek, niet ver van de stad Rivesville, Marion County.

PARELS
Een palissade opgericht door Job Pearsall, 1765-1766, op de plaats van het huidige Romney.

PETERSON
Een kleine palissade gelegen aan de South Branch van de Potomac, twee mijl boven de monding van de North Branch, Grant County. Opgericht 1756.

PIERPONT
Een klein fort gebouwd in 1769 door John Pierpont. Het lag ongeveer anderhalve kilometer van het dorp Easton en ongeveer zes kilometer van Morgantown, in Union District, Monongalia County.

PRETTIG
Een grote palissade bestaande uit hutten, palissaden en blokhutten. Het was gelegen op de 'Indian Old Fields' in Hardy County, anderhalve mijl boven de 'Trough'. Gebouwd in 1756 door kapitein Thomas Waggoner. Vaak "Fort Van Meter" en later "Town Fort" genoemd vanwege de nabijheid van Moorefield. Hier vlakbij werd in 1756 door de Indianen en blanke kolonisten de "slag van de Trog" uitgevochten, zo algemeen bekend in de annalen van de grens.

KRACHTEN
Een kleine palissade opgericht, vermoedelijk door James Powers, in 1771. Het lag ongeveer anderhalve kilometer ten noorden van de stad Bridgeport, aan Simpson's Creek, in Harrison County.

PRIKKET
Een palissade fort gebouwd door de familie met die naam in 1774, gelegen aan de monding van Prickett's Creek, aan de oostkant van de Monongahela, River, vijf mijl onder de stad Fairmont. Het was hier in 1779 dat de beroemde ontmoeting tussen David Morgan en de Indianen plaatsvond.

RANDOLPH
Dit fort stond op de plaats van de stad Point Pleasant en was samen met Fort Henry en Fort Donnally een van de belangrijkste militaire grensposten. De eerste palissade werd hier opgericht, onder leiding van generaal Andrew Lewis, na de slag bij Point Pleasant, 10 oktober 1774, tijdens Dunmore's War. Later in de herfst van hetzelfde jaar. Kapitein Williams Russell verscheen met een compagnie van rangers en richtte een nieuw fort op, bestaande uit twee bunkers en een palissade, die Fort Blair werd genoemd, ter ere van John Blair. Het werd in juni 1775 geëvacueerd en verlaten en vermoedelijk verwoest door de Indianen. In de zomer van 1776 werd onder leiding van kapitein Mathew Arbuckle een groter en pretentieuzer fort gebouwd, dat Fort Randolph werd genoemd, ter ere van Peyton Randolph. Dit werd op zijn beurt in juli 1779 door het garnizoen verlaten en door de Indianen verbrand. Omstreeks 1786 werd op korte afstand boven de vorige plaatsen een ander fort gebouwd, waar tot 1795 een garnizoen was gestationeerd, dat meestal onder bevel stond van kolonel Thomas Lewis. Fort Randolph werd in mei 1778 belegerd door de Indianen.

RIJST
Een groot palissade fort gebouwd door de familie Rice, gelegen aan Buffalo Creek, ongeveer vijftien mijl van de monding, in Brooke County, in de buurt van de huidige locatie van Bethany College. It was the scene in September, 1782, of one of the most important episodes in the Indians wars, during which six defenders drove away a band of over a hundred Indians.

RICHARDS
This was an important fort erected in 1774, by Arnold Richards, located on the west bank of the West Fork of the Monongahela, half a mile southeast of West Millford, Harrison County. Also designated as Lowther's Fort and West Fork Fort.

RIDDLE
A small stockade on Lost River, Hardy County. Scene in 1766 of a battle between a body of Indians commanded by a French officer, and a company of Virginia frontiersmen. Also listed as Ruddle.

ROBINSON
A blockhouse erected by Captain Isaac Robinson In 1794, located on the Ohio River opposite the foot of Six Mile Island, Mason County. It was attacked by Indians the same year.

ROGERS
See Dinwiddie.

SALEM
A blockhouse situated on the site of New Salem, now Salem, erected by a group of settlers from Salem, New Jersey.

SAVANNAH
A most important military post located on the site of Lewisburg, Greenbrier County, presumably between 1769 and 1774. It was the meeting point for the Virginians who marched under General Andrew Lewis to Point Pleasant, In the fall of 1774. Some authorities suggest that a fort may have been erected on this site as early as 1755, under orders issued by General Braddock.

VERKOPERS
A small stockade at the mouth of Patterson's Creek, erected 1756. Named for Thomas Sellers.

SEYBERT
A large stockade having cabins, palisades and blockhouses, situated on the South Fork of the South Branch of the Potomac, twelve miles northeast of Franklin, Pendleton County. Scene of Indian massacre, April 28,1758.

SHEPHERD
Situated on the Potomac River, near "Old Pack Horse Fort," where Shepherd College now stands, Shepherdstown. History obscure.

SHEPHERD
A most important stockade fort, erected in 1775, under direction of Captain David Shepherd, situated at the forks of Wheeling Creek, near present Triadelphia, Ohio County. It was evacuated in September, 1777, and burned by the Indians, but rebuilt in 1786, and further extended In 1790.

STATLER
A stockade fort erected by John Statler after 1770, on Dunkard Creek, Clay District, Monongalia County. Scene of a bitter Indian attack in 1779 when many settlers lost their lives.

STEWART
A blockhouse erected by John Stewart in 1773, on Stewart's Run, about two miles from Georgetown, Grant District, Monongalia County.

STUART
A fort erected by Colonel John Stuart, at a large spring, four miles southwest of Lewisburg, Fort Spring District, Greenbrier County. It is often referred to as "Fort Spring," and this title has been much used in other directions. An important military post, and here was held the first court of Greenbrier County. The builder was one of the most remarkable men on the border.

TACKETT
A small stockade fort erected by Lewis Tackett, as early as 1787, located one-half mile below the mouth of Coal River, Kanawha County. The site is now embraced in the town of St. Albans. It was destroyed by the Indians on August 27, 1790.

TOMLINSON
A stockade fort erected in 1770 by Joseph Tomlinson, on a site now embraced in the city of Moundsville, Marshall County. It was located about three hundred yards north of the noted Grave Creek Mound. It was abandoned in 1777, and about that time was destroyed by Indians, but was rebuilt shortly after 1784.

TOWN
See Pleasant.

TROUT ROCK
Situated at present Trout Rock, four miles south of Franklin, Pendleton County.

UNION
A title sometimes by error applied to Fort Savannah, located on site of Lewisburg. Colonel William Fleming, commanding the Botetourt troops in the fall of 1774, records on September 2nd, "we were alarmed by a report that Stuart's Fort four miles from CAMP UNION was attacked by Indians." Other contemporary records agree that the camp was known as "Camp Union" and this has subsequently been by mistake confused with a "Fort Union" and "Fort Savannah."

UPPER TRACT
A stockade erected in 1756, situated a short distance west of the South Branch of the Potomac, at what is now "Upper Tract," Mill Run District, Pendleton County. Destroyed April 27, 1758, during attack by Indians, when many were killed.

VAN METER
A stockade fort, erected in 1774, situated on the north side of Short Creek, about five miles from its confluence with the Ohio, in Richland District, Ohio County. For a time Major Samuel McCulloch was commander.

WAGGONER
See Buttermilk.

WARDEN
A small stockade situated in the vicinity of present Wardensville. Hardy County.

WARWICK
Small fort erected by John Warwick at forks of Deer Creek, near Greenbank, Pocahontas County.

WARWICK
A small fort erected by Jacob Warwick, situated in what is now Huttonsville District, Randolph County. This was an important early point of defense in the Tygart Valley River region.

WELLS
A stockade fort erected in 1773 by Richard Wells. It was situated on the ridge between Cross Creek and Harmon's Creek, in Brooke County. Wells was widely known among both Indians and whites as "Grey Beard."

WEST
A stockade fort erected by members of the West family, on the present site of the town of Jane Lew, Lewis County. It was built about 1770 and for a number of years offered some defense to the important settlements on Hacker's Creek, which suffered more severely at the hands of the Indians than most any other region on the border. The fort was destroyed in 1779, but in 1790 some of the settlers ventured back and built another fort a short distance away, which was called Beech Fort.

WESTFALL
A stockade fort erected by Jacob Westfall in 1774, located on the southern border of the site of Beverly, Randolph County, near mouth of Files Creek. Scene of an Indian attack in 1782.

WEST FORK
See Richards.

WETZEL
A stockade fort erected about 1769 by John Wetzel and his noted sons, twelve miles from Wheeling, on Wheeling Creek, in what is now Sand Hill District, Marshall County.

WHITE'S
A palisaded house built by Major Robert White, near Cacapon River.

WILLIAMS
A stockade situated on the South Branch of the Potomac, two miles below Hanging Rock, Hampshire County.

WILSON
This fort was located about half a mile above the mouth of Chenoweth's Creek, on the east side of Tygart's Valley River, Leadville District, Randolph County. This was a very important early frontier post and was erected by Colonel Benjamin Wilson, one of the most aggressive and important men on the border. In 1782 twenty- two families took refuge here.

WOODS
A stockade fort situated on Rich Creek, about four miles east of Peterstown, Monroe County. It was constructed about 1773 by Captain Michael Woods and had many important contacts with operations in southern western Virginia, and with the operations of George Rogers Clark in Illinois regions.

UNKNOWN
A fort mentioned by Kercheval and others, unnamed, located seven miles above present Romney.


Upshur II AP-198 - History

USNS U PSHUR

This page is in honor of all those officers and men of the Upshur, and the members of the 459 th SIGNAL BATTALION (CA), who made the journey to Viet Nam. We honor their sacrifice and service to our country.

October 3rd 2006 marks the fortieth anniversary of the deployment of the 459th SIGNAL BATTALION (CA) to the Republic of Vietnam. After being flown to Oakland Army Terminal in California , from our home base at Fort Huachuca Arizona, we boarded the UNITED STATES NAVAL SHIP UPSHUR (T-AP-198). On the morning of October 3rd 1966 we departed for Vietnam . After a brief stop at Okinawa to refuel, we again departed on the final three-day leg of our journey. Our first stop in Vietnam was at the Port of Qui Nhon where C & D Companies disembarked from the ship. Three days later on October 24th the balance of the battalion, HHC, A and B Companies, disembarked via landing craft at the Port of Nha Trang. Prior to Vietnam, the UPSHUR carried troops and dependents to and from Europe and was involved with evacuating military dependents from Cuba during the Cuban Missile Crisis. The UPSHUR made many voyages to Vietnam and Korea during the Vietnam War. In June of 1971, the UPSHUR was used in an unsuccessful attempt to repatriate North Vietnamese prisoners of war. Following that conflict, she served as the training ship for the Maine Maritime Academy serving as the TRAINING SHIP STATE OF MAINE. Following years of service as a training ship, she was transferred to the US Coast Guard for use as a Fire Test Platform. The old UPSHUR was based at Little Sand Island in Mobile Bay Alabama.

The Training Ship State of Maine (the former USNS Upshur T-AP-198) was towed from Mobile Bay to Brownsville Texas in November 2010. The ship was sold to the International Ship Breakers Corp and was towed there by the tug "Colonel" operated by the Dann Ocean Towing Company. Before the ship could make the voyage it was sent to the Signal Ship Repair Dry Dock #1 to be made sea worthy. She served her country well and faithfully for many years. Fair winds and calm seas USNS Upshur.


Upshur II AP-198 - History

United States Maritime Commission P-Type Passenger Ships used in World War II, Korean War and Vietnam War

P1-S2-L2
The two P1-S2-L2 ships were built for the Navy and used as Attack Transports (APA). They were 411.5 feet long, 56 beam, 34 foot depth, 19 foot draft, 6,710 gross tons, 2,150 deadweight tons, 4,351 displacement tons. they had twin greared turbines 8,800 horsepower, speed 19 knots.

P2-SE2-R1, P2-S2-R2, P2-SE2-R3 Type Ships
The P2-S2-R2 types, named for Generals, were built at Federal Shipbuilding in Kearny, New Jersey the P2-SE2-R1 types, named for Admirals, were built by Bethlehem Steel in Alameda, California. The intended use of the West Coast-built ships after the War was for trans-Pacific service, while the New Jersey-built ships were intended for the South American service.

The Admiral D. W. Taylor and the Admiral E.W. Eberle were laid down as P2-SE2-R1 type, but cancelled with the end of fighting and completed as P2-SE2-R3 type President Cleveland and President Wilson for commercial service.

P2-S2-R2 "General" Troop capacity 5,200 4,500 to 4,800 Cargo 100,000 cubic feet 36,000-48,000 cubic feet Cruising Range 12,000 miles 15,000 miles Propulsion Unit Twin screw, turbo-electric Twin screw, C3 type geared turbines Horsepower 19,000 18,000 Draft 25 feet 29 feet Length overall 609 feet 623 feet Straal 75.5 feet 75.5 feet Diepte 43.5 feet 51.5 feet Gross tons 17,001 17,951 Displacement tons 12,650 11,450 Deadweight tons 8,750 8,200 Snelheid 19 knots 19 knots

P2-S1-DN3 Type Ships
Three ships were laid down in 1950, designed for commercial service, but converted to troop transports before completion.

Troop capacity 1,500 troops + 396 officers
Shaft HP 13,750 horsepower
Length overall 503 feet
Straal 73 feet
Diepte 49 feet
Gross tons 13,319
Displacement tons 17,600
Deadweight tons 6,898
Snelheid 19-20 knots

P3-S2-DL2 Type Post-war liners

Two ships were built, the Independence, completed in December 1950 and the Constitution, completed in May 1951.

1,042

30 voet

P4-S2 Type Ship "America"
The America was the first U.S. Maritime Commission program ship, laid in August 1938, launched in August 1939, and completed in June 1940. In June 1941 she began service as a troopship renamed West Point (AP 23). She resumed service as America in November 1946.

Troop capacity 5,000
Passengers
Twin screw steam turbine 55,000 horsepower
Length overall 682.4 feet
Straal 89.1 feet
Diepte 37.2 feet
Draft
Gross tons 23,719
Speed rating 22.5 knots
Cruising range

SS United States was the last ship built for the U.S. Maritime Commission, completed in 1952.

Troop capacity 8,175
Twin screw steam turbine 34,000 horsepower
Length overall 723 feet
Straal 93.25 feet
Diepte 45.3 feet
Gross tons 26,454
Displacement tons 34,4400
Speed rating 20 knots
Cruising range

1,984

Troop capacity (calculated) 14,000 plus 400 bed hospital
Passengers
Twin screw steam turbine 240,000 horsepower
Length overall 990 feet
Straal 101.5 feet
Draft 32.5 feet
Gross tons 38,216
Speed rating 42 knots

EEN B C NS E F G H l J K L m
N O P Q R S t U V W x Y Z

Admiral C. F. Hughes, P2-S2-R2 (AP 124, renamed General Edwin D. Patrick, T-AP 124)
Admiral D. W. Taylor, laid down as P2-S2-R2 type, completed as P2-SE2-R3 type President Cleveland
Admiral E.W. Eberle, P2-S2-R2 (AP 123, renamed General Simon B. Buckner, T-AP 123)
Admiral F. B. Upham, P2-S2-R2 laid down as P2-S2-R2 type, completed as P2-SE2-R3 type President Wilson renamed Oriental Empress
Admiral H.T. Mayo, P2-S2-R2 (AP 125, renamed General Nelson M. Walker, T-AP 125)
Admiral Hugh Rodman, P2-S2-R2 (AP 126, renamed General Maurice Rose, T-AP 126)
Admiral R. E. Coontz, P2-S2-R2 (AP 122, renamed General Alexander M. Patch, T-AP 122)
Admiral W.L. Capps, P2-S2-R2 (AP 121, renamed General Hugh L. Gaffey, T-AP 121)
Admiral W. S. Benson, P2-S2-R2 (AP 120, renamed General Daniel I. Sultan, T-AP 120)
Admiral W. S. Sims, P2-S2-R2 (AP 127, renamed General William O. Darby, T-AP 127)
America, renamed West Point, reverted to America, P4-S2

Barrett, renamed, T-AP 196 laid down as President Jackson (II) training ship for New York State Maritime College renamed Empire State V renamed Empire State P2-S1-DN3

Geiger, laid down as President Adams (II) T-AP 197 P2-S1-DN3
General Alexander E. Anderson, P2-S2-R1 (AP 111, renamed General A. E. Anderson T-AP 111)
General C. H. Barth, laid down as completed as General William Weigel P2-S2-R1 (AP 119, later T-AP 119)
General George M. Randall, P2-S2-R1 (AP 115), later T-AP 115)
General Henry W. Butner, P2-S2-R1 (AP 113, renamed General H. W. Butner T-AP 113)
General J. C. Breckinridge, P2-S2-R1 (AP 176, later T-AP 176)
General John Pope, P2-S2-R1 (AP 110, later T-AP 110)
General M. C. Meigs, P2-S2-R1 (AP 116, later T-AP 116)
General W. H. Gordon, P2-S2-R1 (AP 117, later T-AP 117)
General W. P. Richardson, P2-S2-R1 (AP 118, renamed: La Guardia, Leilani, President Roosevelt, Atlantis, Emerald Seas)
General William A. Mann, P2-S2-R1 (AP 112, renamed General W. A. Mann T-AP 112)
General William Mitchell, P2-S2-R1 (AP 114, later T-AP 114)
General William Weigel, completed as laid down as General C. H. Barth P2-S2-R1 (AP 119, later T-AP 119)

President Adams (II) laid down as renamed Geiger T-AP 197 P2-S1-DN3
President Cleveland, laid down as P2-S2-R2 type named Admiral D. W. Taylor, completed as P2-SE2-R3 type
President Hayes (II) laid down as renamed Upshur T-AP 198 training ship for Maine Maritime Academy, renamed State of Maine P2-S1-DN3
President Jackson (II) laid down as renamed Barrett T-AP 196 training ship for New York State Maritime College Empire State V renamed Empire State P2-S1-DN3
President Wilson, laid down as P2-S2-R2 type named Admiral F. B. Upham completed as P2-SE2-R3 type renamed Oriental Empress

Upshur, laid down as President Hayes (II) T-AP 198 training ship for Maine Maritime Academy, renamed State of Maine P2-S1-DN3


The Upshur did yeoman service carrying thousands of GIs to Vietnam

When its keel was laid on September 1, 1949, the USS President Hayes had a bright future ahead of it, peacefully cruising the globe and transporting passengers and cargo to exotic ports of call. However, just like so many of the hundreds of thousands who would eventually cram its decks, the life trajectory of President Hayes was dramatically deflected by war. Rechristened USNS Upshur, from the Korean War era through the Vietnam War, the ship went on to spend a life in service to its country as did many of the young men who walked across its gangway.

My connection to the United States Naval Ship Upshur, T-AP-198, began on the evening of October 1, 1966, when my unit, the 459th Signal Battalion, boarded the ship in San Francisco after leaving our home station at Fort Huachuca, Ariz. As we waited in line to file up the gangway, Red Cross volunteers passed out coffee and donuts. The officers went to their staterooms, while the enlisted men made their way down into the various troop compartments below deck. If heading to an uncertain fate in Vietnam was not anxiety inducing enough, within hours rumors began to circulate that the ship we were now on had sunk at least three times before. This, of course, was totally false.

On the morning of October 3, all troops were on deck as we edged away from the pier and out into the main channel. The carrier USS Onderneming sailed across our bow in the fog as it also was heading out to sea. We passed under the Oakland Bay Bridge and then the Golden Gate Bridge, passed Alcatraz Island and then entered deep water. It didn’t take long to figure out why the empty 55-gallon drums were strategically placed around the main deck. Many a soldier found his head leaning into them as he suffered the effects of seasickness. Thus began Upshur’s voyage 172A.

The Navy ship was named for Marine Corps Maj. Gen. William P. Upshur, who was born in Richmond, Va., in 1881 and was a graduate of the Virginia Military Institute, receiving his commission as a second lieutenant in 1904. He earned the Medal of Honor for action against Haitian Caco bandits in 1915, and died from injuries suffered in a plane crash near Sitka, Alaska, on July 21, 1943.

Upshur and its sister ships, USNS Geiger and USNS Barrett, were originally designed as passenger and cargo liners by naval architect George E. Sharp. They were constructed by the New York Shipbuilding Corporation in Camden, N.J., for American President Lines. Barrett, the lead ship of the class, was originally named President Jackson Geiger was origineel President Adams.

This new class of ship was 533 feet 9 inches long, with a breadth of 73 feet and a draft of 29 feet 6 inches. The class displaced 17,600 tons and had a normal sea speed of 19.2 knots. It was driven by a single four-blade propeller 22 feet in diameter. Upshur and its sisters could each carry 392 cabin passengers in 93 staterooms, and 1,500 troops in troop compartments. They had a typical crew of approximately 225.

When the Korean War broke out, the United States found itself sorely lacking in troopships. The government brokered a deal to acquire the yet-unfinished ships, rename them and assign them to the Military Sea Transport Service. President Hayes was acquired by the U.S. Navy on September 15, 1950. It was renamed USNS Upshur on January 2, 1951, and was launched January 9, 1951, after christening by Mrs. Charles Sawyer, wife of President Harry Truman’s Secretary of Commerce.

Terwijl Upshur and its sisters never saw Korean War service, they were used extensively to transport U.S. troops and dependents to Germany and other ports in Europe in the 1950s. In addition to its regular service, in 1958 Upshur carried personnel to Beirut, Lebanon, and was pressed into service during the Cuban Missile Crisis of 1962, at which time it helped in the evacuation of thousands of dependents and civilians from Guantanamo Bay Naval Base.

During the Vietnam War, Upshur was transferred to the American west coast and made many trips to Vietnam, visiting almost every major port in that country. It also sailed to South Korea to transport Korean Army and Marine units to Vietnam.

As my voyage with the 459th Signal Battalion and several other smaller units aboard Upshur continued across the Pacific, we passed north of Hawaii and headed to Okinawa. We spent our days engaged in various mundane assignments, exercise and lifeboat drills. During one of those lifeboat drills, a dummy was thrown over the side and the ship made wide circles trying to snare it with a large hook. After many failed attempts, the ship’s captain, Vincent A. Nygren, ordered the crew to lower a lifeboat and retrieve the dummy. If nothing else, this convinced us never to fall overboard.

We arrived at Okinawa and were let off the ship for about eight hours while it was refueled and resupplied. Officers and NCOs were allowed to go anywhere on the island but junior enlisted were restricted to a small area near the ship. Early the next morning, minus a few soldiers who had failed to return for one reason or another, Upshur pulled away from the pier for the final three-day leg of our journey. We were convinced that there was not a single bottle of beer left on the island.

We headed southwest and entered the South China Sea, making port at Qui Nhon, where two companies of the 459th disembarked. The ship left the next day for Nha Trang, final port of call for the rest of the battalion. As we lined the gangways, awaiting our time to go over the side to the landing craft, the ship’s chaplain, Lt. Cmdr. Kurt Wohlert, and our battalion chaplain, Major Calvin Fernlund, made their way up and down the rows of soldiers, hawking free rosary beads and Bibles as if they were selling beer and hot dogs at a baseball game. While this was going on, Captain Nygren announced over the loudspeaker, “Due to hostile activity in the area, the ship’s crew is restricted to the ship.” This was unsettling for those of us leaving the ship there was suddenly a run on the Bibles and rosary beads— even among GIs who weren’t Catholic.

In addition to transporting tens of thousands of allied troops to Vietnam for years to come, Upshur would also, on at least one occasion, have the enemy on board. In June 1971, the ship was involved in an effort to repatriate and exchange North Vietnamese prisoners of war. The POWs were loaded onto Upshur at Da Nang and taken to a designated exchange point north of the Demilitarized Zone. Once they arrived, however, the North Vietnamese backed out of the deal.

Following its wartime service in Vietnam, Upshur would be the last of its class to be taken out of service. It was not long, however, before the three sister ships were transferred to the Maritime Administration and became training ships at three maritime academies. On April 2, 1973, Upshur was assigned to the Maine Maritime Academy where it was promptly renamed The State of Maine. After serving as a training ship for many years, it was transferred to the U.S. Coast Guard for use as a fire test platform.

At the Coast Guard Fire Test Facility at Little Sand Island in Mobile Bay, Ala., Upshur is currently used to test modern firefighting equipment and train shipboard personnel in firefighting and antiterrorist techniques. During Hurricane Katrina in 2005, Upshur was pushed up onto the island bowfirst, and a slip later had to be dredged out so the ship could be refloated.

Upshur’s sister ship Geiger was scrapped many years ago after a disastrous engine room fire, and Barrett, at the time of this writing, is tied up and awaiting disposal in the James River Reserve Fleet, Newport News, Va.

These three vessels did yeoman service for the United States and will live forever in the hearts and minds of those who manned them and sailed aboard them.

Originally published in the December 2007 issue of Vietnam Magazine. Om je te abonneren, klik hier.


101st Airborne Division Attacks

Under the leadership of General Melvin Zais, commanding general of the 101st Airborne Division, paratroopers engaged a North Vietnamese regiment on the slopes of Ap Bia Mountain on May 10, 1969. Entrenched in well-prepared fighting positions, the North Vietnamese 29th Regiment repulsed the initial American assault, and after suffering a high number of casualties, U.S. forces fell back.

The soldiers of the North Vietnamese 29th Regiment�ttle-hardened veterans of the Tet Offensive�t back another attempt by the 3rd Battalion, 187th Infantry on May 14. An intense battle raged for the next 10 days as the mountain came under heavy air strikes, artillery barrages and 10 infantry assaults, some conducted in heavy tropical rainstorms that reduced visibility to near zero.

Due to the bitter fighting and the high casualty rate, Ap Bia Mountain was dubbed “Hamburger Hill” by journalists covering the Vietnam War. Speaking to a reporter, 19-year-old Sergeant James Spears said, “Have you ever been inside a hamburger machine? We just got cut to pieces by extremely accurate machine gun fire.”


USNS Upshur

Below is a photo of the USNS Upshur, taken February 1968, under way in San Francisco Bay.

The Upshur was the troop transport ship that transported the men of the 174th AHC from the United States to Vietnam in 1966. Below the picture are several items you may find of interest concerning the ship.

Webbie's note: I'd like to thank Bernie Cobb, the original Shark 6 who came over to Vietnam on this ship with the rest of the company, for the great pains he took in acquiring this photograph and other information on the Upshur. Good job Bernie.

For a close-up of the Upshur, scanned at a higher resolution,
click HERE (276K, long download time)

From Jane's All the Worlds Ships, page 420:

Passenger cargo liner President Hayes was laid down in 1949 under a Maritime Commission contract (MC hull 2916) at Camden, N.J., by the New York Shipbuilding Corp., for the American President Lines. However, late in June 1950, before the ship could be completed in her civilian configuration, war broke out in Korea. The Navy acquired President Hayes on 15 September 1950, renamed the liner Upshur , and designated her T-AP-198 on 2 January 1951. Launched on 9 January 1951 and sponsored by Mrs. Charles Sawyer, the wife of President Truman's Secretary of Commerce, Upshur was converted by her builder to a troop and dependent transport and, on 20 December 1952 at Camden, was placed in service with the Military Sea Transportation Service (MSTS).

For the next two decades, Upshur operated out of New York providing service for troops and dependents on numerous transatlantic cruises to Bremerhaven, Germany Mediterranean ports in North Africa, Turkey, Greece, and Italy and Caribbean ports. She opearted under the aegis of MSTS, Atlantic, until transferred to the Maritime Administration on 2 April 1973. Simultaneously retransferred on that day to the Maine Meritime Academy, the ship was renamed State of Maine and based at Castine.

Soon after beginning this service, the erstwhile troop transport got underway for a two-month training cruise to the Caribbean and to South America with cadets from the Maritime Academy embarked. In 1974, State of Maine cruised to northern Europe and visited Leningrad, Helsinki, Antwerp, and Glasgow. The cruise marked the first time in many years that an American training vessel had called at a Russian port.

Details:
11,200 tons
19,600 f/l
466'6 (wl)
533'6 (oa) x 73 x 27
One shaft
13,500 SHP Steam turbines
Cruise 19 knots

(Sorry, don't know what some of the above abbreviations stand for)

(Webmaster note: Below is a letter I received from Bernie Cobb)

Jim McDaniel
(Address)
(Address)

Enclosed is the photo of USNS Upshur (T-AP-198). It is an official Navy photo obtained by me from the United States Naval Institute in Annapolis. The letter I had received earlier from Ann Hassinger is self-explanatory. Also attached is some data (above) about the Upshur and what happened to her after her Vietnam service.

Earlier I had sent you a Xerox copy of an Upshur photo furnished me by the Jane's Company in England--the company that publishes all those books on fighting planes and ships, etc. With the photo was a sheet containing other data about the Upshur, including passenger and crew capacity (also above). You should have that in your stack of old mail.

With all that, you should have what you need for a good caption when you put the photo on the Web page.

As far as where we (the main body of the 174th) were located on the ship, the officers were in the cabins which you can spot by the portholes--the long line of holes just below the main deck, extending from about the first mast all the way to the stern. The men were billeted below decks in big open compartments.

I, and the three other officers in my cabin, were about just forward of mid-ship, on the starboard side (just opposite from the row of portholes you see in the photo). Oh, I just remembered that Major Phil Cahill was one of my cabin-mates. I can't remember the other two. A Major Edwards, who later became a company commander in the 52nd (Combat Aviation Battalion) at Pleiku, could have been one of them.


World History, Since 1500: The Age of Global Integration, Volume II

Jiu-Hwa L. Upshur

Published by Cengage Learning 4th edition (August 1, 2001), 2001

New - Softcover
Condition: new

Vertel ons waar je naar op zoek bent en zodra er een match is gevonden, laten we je dat per e-mail weten.

Weet je de titel of de auteur van een boek niet meer? Onze BookSleuth is speciaal voor jou ontworpen.

Winkel bij ons

Verkoop bij ons

Over ons

Hulp zoeken

Andere AbeBooks-bedrijven

Volg AbeBooks

Door de website te gebruiken, bevestigt u dat u de Algemene voorwaarden hebt gelezen, begrepen en ermee instemt eraan gebonden te zijn.


Bekijk de video: L122 14 Examples of SPIs